Mit: Pojazdy elektryczne wymagają wymiany baterii po krótkim terminie użytkowania
Fakt: Mimo powszechnego przekonania, że baterie w samochodach elektrycznych ulegają szybkiemu zużyciu i wymagają częstej wymiany, faktyczne badania oraz dane przemawiają przeciwko tej tezie.
Badania przeprowadzone przez instytucje, takie jak Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) oraz Administracja Informacji Energetycznej (EIA), wykazują, że nowoczesne baterie litowo-jonowe, stosowane w większości samochodów elektrycznych, posiadają znacznie dłuższą żywotność niż poprzednie technologie. Nowoczesne baterie tego typu projektowane są, aby wytrzymać co najmniej 800 cykli pracy, przy czym rynkowym standardem jest 1.000-1.200 cykli (za pełny cykl uznaje się ładowanie do 100%). Przy założeniu, że samochód regularnie przejeżdza na pełnej baterii 300 km przy prawidłowej eksploatacji akumulatora, oznacza potencjał baterii rzędu 240-360 tyś km. Zderzając powyższe z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, wskazany przebieg odpowiada średnio 20-30 latom eksploatacji. Przyjmuje się, że po tym okresie żywotność baterii nie powinna spaść poniżej 65-70%, a „zużyty” akumulator może otrzymać kolejną funkcjonalność jako magazyn energii lub, w przypadku większego wyczerpania, trafi do recyklingu.
Wielu producentów oferuje gwarancje na baterie do swoich samochodów elektrycznych, co świadczyć może o ich zaufaniu do trwałości tych komponentów. Większość producentów udziela gwarancji na baterie na okres 8-10 lat, co świadczy o ich przekonaniu co do trwałości i niezawodności technologii.
Teza o konieczności częstej, kosztownej wymiany baterii w pojazdach elektrycznych jest nieprawdziwa i opiera się na przestarzałych informacjach oraz mitach dotyczących technologii. Dzięki postępowi w dziedzinie baterii litowo-jonowych oraz ciągłemu rozwojowi inżynierii, baterie w samochodach elektrycznych są teraz bardziej trwałe i niezawodne niż kiedykolwiek wcześniej.